W celu zmniejszenia, a nawet wyeliminowania niebezpieczeństw związanych z prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu, skutecznym narzędziem w osiągnięciu tego celu jest stosowanie blokad zapłonu. Urządzenia te, stosowane jako część programu ograniczonego prowadzenia pojazdów, który może być ustanowiony po aresztowaniu za jazdę pod wpływem alkoholu, wymagają od kierowcy dostarczenia próbki oddechu do urządzenia. Jeśli urządzenie zarejestruje zawartość alkoholu przekraczającą zaprogramowane poziomy, pojazd nie zostanie uruchomiony.

Dla ludzi, którzy mają urządzenia blokady zapłonu w swoich pojazdach, mogą opracować sposoby oszukiwania systemu, takie jak karmienie systemu sprężonym powietrzem lub przez posiadanie przyjaciela, który nie pił dmuchać do systemu. Jednak Honda Motor Company i Hitachi ogłosiły, że opracowały udany prototyp nowego urządzenia do wykrywania alkoholu w pojazdach, które jest odporne na manipulacje.

Według informacji prasowej wydanej przez Hondę, te nowe urządzenia blokujące mają znaczące zalety w porównaniu z innymi systemami. Po pierwsze, podczas gdy inne systemy wymagają od kierowców przeprowadzenia testu z miejsca kierowcy, gdy są już w środku pojazdu, to nowe urządzenie pozwoli ludziom zmierzyć poziom alkoholu z dowolnego miejsca i, co ważne, przed wejściem do pojazdu.

Po drugie, urządzenie Hitachi/Honda może potwierdzić, że gaz, który jest dostarczany do urządzenia, to rzeczywiście ludzki wydychany oddech i może jednocześnie wykryć poziom alkoholu. W przeciwieństwie do innych urządzeń, nowe prototypowe urządzenie Hondy/Hitachi jest mniejsze i posiada zaawansowany projekt czujnika, który może wykryć nasycone pary wodne z ludzkiego oddechu z dużą czułością.

Kiedy ktoś oddycha do urządzeń, wydycha na czujnik, który jest umieszczony pomiędzy elektrodami, para wodna z oddechu jest adsorbowana na izolatorze, a następnie prąd elektryczny przepływa pomiędzy elektrodami. Kiedy to zjawisko występuje, czujnik może rozpoznać, czy zastosowany gaz jest rzeczywiście ludzkim oddechem.

Prototypowe urządzenie zostało również zaprojektowane tak, aby lepiej mierzyć stężenie alkoholu w oddechu osoby, która korzysta z urządzenia. W urządzeniu Hondy/Hitachi zastosowano trzy rodzaje czujników do wykrywania poziomu etanolu, jak również aldehydu octowego (który jest metabolizowanym produktem ubocznym alkoholu), a także wodoru gazowego. Urządzenie jest w stanie odczytać poziom alkoholu nawet do 0,03%, co jest prawnie dopuszczalnym limitem w Japonii.

Dodatkowo, system ten może być w pełni zintegrowany z systemem inteligentnych kluczy. Poprzez zastosowanie zarejestrowanego wyniku pomiaru detektora alkoholu do mechanizmu zapłonu silnika, system ten może zapobiec uruchomieniu silnika, jeśli wykryje, że oddech kierowcy przekracza limit, który został zaprogramowany w urządzeniu. Urządzenie Hondy/Hitachi posiada również wskaźnik pokazujący wyniki pomiarów na panelu wyświetlacza pojazdu, jeśli wyposażony w niego inteligentny kluczyk znajduje się w pobliżu fotela kierowcy.

Nowy system zostanie zaprezentowany w ramach Society of Automotive Engineers World Congress and Exhibit, który odbędzie się w Detroit w przyszłym miesiącu.